Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum Strona Główna
->
UCZENIE SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Kliknij na poniższy temat i zabierz głos!
----------------
... i LĄDUJEMY! :-) (wyniki egzaminu I i II termin), wpisy etc.
INFORMACJE OGÓLNE /w tym wstepny plan lotu ze źródłami - wersja 2b/
MAPY MYŚLI
UCZENIE SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
TECHNIKI UCZENIA SIĘ/ZAPAMIĘTYWANIA
EFEKTYWNE CZYTANIE
INTELIGENCJA EMOCJONALNA I INTRAPERSONALNA
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
AdamSJ
Wysłany: Śro 22:00, 31 Maj 2006
Temat postu: SUGESTOPEDIA (SUPERNAUCZANIE) - sama esencja!
Ogólny schemat sesji sugestopedii (supernauczania)
1. Wstęp - wprowadzenie nowego materiału
Przedstawienie za pomocą wielu zmysłów:
- wzrok (zdjęcia, rysunki, prezentacje wyświetlane na rzutniku, rekwizyty, filmy…)
- słuch (wyraźna wymowa, powtarzanie z naciskiem rzeczy ważnych, modulacja głosu, efekty dźwiękowe…)
- kinestetyka (odgrywanie ról, scenek, drama, gesty…)
- dotyk (np. rozpoznawanie i nazywanie różnych przedmiotów z zawiązanymi oczami)
- zapach (np. kojarzenie różnych zapachów z nazwami owoców, kwiatów, etc. w obcym języku)
- smak (niekiedy da się coś wymyślić
Ważne jest zaangażowanie studentów w proces uczenia się,
wyzwolenie ich aktywności m.in przez naśladowanie, powtarzanie i różnego rodzaju działania.
2. Koncert aktywny
- Nauczyciel czyta na tle dynamicznej muzyki barokowej - wyraźnie, ekspresyjnie, zmieniając głośność, ton głosu, intonację, akcentując rzeczy ważne...
- Uczestnicy słuchają, koordynując odbierane treści z rytmem oddechu. Jednocześnie czytają, podkreślają, notują, zaznaczają to, co niezrozumiałe itp. (zaczynają przyswajać nowe treści).
- Muzyka stymuluje umysłową aktywność, uwagę, emocje, wyobraźnię…
3. Koncert pasywny
- Muzyka bardziej jednorodna (najlepiej barokowa w tempie
largo
).
- Studenci/uczniowie w wygodnych pozycjach.
- Standardowe wprowadzenie (kotwice). Przywołanie żywych, sugestywnych przyjemnych wspomnień lub wyobrażeń.
- Przez wejście w stan relaksu, uruchamiamy umysłowe „rezerwy”.
- Usunięcie psychicznych barier uczenia się.
- Spokojna muzyka umacnia przyjazną, bezpieczną atmosferę, stymuluje jednocześnie: rozluźnienie i skupienie.
- Głęboki (ale swobodny) rytmiczny oddech. Koordynacja z oddechem - tzw. "słuchanie z zapartym tchem". Najczęściej zalecany cykl to ok. 8 sekund: wdech-zatrzymanie-ekspozycja- wydech.
4. Aktywacja
Obejmuje ok. 2/3 całości czasu. Składają się na nią:
Działania edukacyjne uwzględniające różne style uczenia się.
Aktywny udział studentów.
Atmosfera zachęty i wsparcia.
Działania zwiększające samoocenę i budujące zespół.
5. Twórczy transfer
- Wzmocnienie, utrwalenie, ugruntowanie nowoprzyswojonej wiedzy/umiejętności.
- Swobodne użycie i/lub różne kombinacje nauczonych treści.
W tym: odgrywanie ról, skecze, tworzenie nowych tekstów, rozmowy…
- Fazy aktywacji i transferu często zazębiają się
Korzyści tej metody uczenia:
zdecydowanie lepsze wyniki w nauce
lepsze samopoczucie psychiczne i fizyczne
zaktywizowana wyobraźnia i kreatywność
lepszy obraz siebie
zminimalizowanie problemów z dyscypliną i motywacją
rozwój zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych
atmosfera ciepła i bezpieczeństwa
budowanie zespołu
SUKCES RODZI SUKCES! (czyli: "kto ma temu dodadzą jeszcze więcej", pozytywne sprzężenie zwrotne, efekt "kuli śniegowej")
Opracowane glownie na podstawie:
1. Neues Lernen Brain-friendly Approach
http://www.neueslernen.li/Comenius/dissemination/PPT%20parents.ppt
(29 maja 2006)
2. Literska B. (2004-2005) Muzyczne Dni Nauki. Muzyka w nauce języków obcych. Uniwersytet Zielonogórski Miesięcznik Społeczności Akademickiej. grudzień 2004/ styczeń 2005
nr 10/1 (128-129) str. 30-33
www.uz.zgora.pl/wydawnictwo/miesiecznik12-2004/18.pdf
(1 czerwca 2006)
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin