Autor Wiadomość
Sebastian M.
PostWysłany: Wto 14:58, 30 Maj 2006    Temat postu: SUPER MEMO' 98 w nawiązaniu do prezentacji na zajeciach...

PREZENTACJA PROGRAMU SUPER MEMO ‘98

1. Wprowadzenie
Program wykorzystuje starą i dobrze znaną metodę fiszek. Każdy z nas może sobie takie zrobić własnoręcznie. Fiszka to mała karteczka. Na jednej jej stronie piszemy pytanie, na drugiej odpowiedź. Mogą to być dowolne dane, np. słówka z języka obcego. Wykonujemy szereg karteczek, na każdej pisząc tylko jedno słowo. Gdy to zrobimy, możemy przystąpić do nauki. Wyciągamy kolejno po jednej kartce. Po przeczytaniu pytania i udzieleniu z pamięci odpowiedzi sprawdzamy, czy jest ona właściwa, porównując z odpowiedzią na odwrocie. Jeśli jest, odkładamy fiszkę do kategorii „nauczone”, jeśli nie, pozostawiamy w stosiku.
Tym sposobem stopniowo powiększa się nam stosik terminów przyswojonych, a maleje stosik terminów do nauczenia się, aż wszystkie fiszki zostaną przyswojone.

2. Wyższość metody nad standardowym uczeniem się
Przy użyciu fiszek nie tracimy czasu, ucząc się np. słówek, na ciągłe czytanie także tego, co już umiemy. Jeżeli umieścimy np. 50 słówek na jednej kartce, to powtarzając je, musimy cały czas czytać całość. Tu przyswojone słówka odkładamy na bok i zajmujemy się tylko tymi, których jeszcze nie umiemy. Dzięki temu przebiega to dużo efektywniej i dużo szybciej.
Co jakiś czas dobrze by było przejrzeć też całą listę fiszek i hasła, które nie pamiętamy, znowu przełożyć do kategorii „nieprzyswojone”

3. Jakie ułatwienia daje nam program?
Program, bazując na metodzie fiszek, dostarcza nam dodatkowej korzyści. Każdą odpowiedź oceniamy w pięciostopniowej skali. Komputer notuje wynik i w zależności od oceny kwalifikuje hasło jako nauczone bądź nie. Wyższość tego systemu nad zwykłymi fiszkami polega na tym, że komputer decyduje też, za ile dni dać nam dane hasło do powtórki. Hasła nieprzyswojone pojawiają się codziennie. Hasło nauczone pojawia się, powiedzmy, za dwa dni, jeśli odpowiemy po tym czasie dobrze, za tydzień, potem za dwa tygodnie, itd. Jeśli powiemy źle, hasło wraca do niższej kategorii.

4. Dlaczego zmienny interwał czasowy powtórki hasła jest istotny?
Istota nauki polega na tym, że dane słowo powinniśmy powtarzać nie w momencie, gdy je dobrze pamiętamy, albo już zapomnieliśmy, ale w chwili, gdy „zaczynamy” je zapominać, gdy już się trochę zaciera w pamięci. Wtedy nauka jest najskuteczniejsza. Podawanie hasła w coraz większym odstępie czasowym jest właśnie sposobem podawania terminu, gdy już się zaczyna zacierać w pamięci. Czas ten wskutek umiejętnego powtarzania się wydłuża.

5. Dlaczego nauka tym sposobem jest łatwiejsza?
Z programu powinniśmy korzystać codziennie. Zajmie to wtedy nie dłużej niż 2-3 minuty. Będą podawane tylko te słowa, których jeszcze nie umiemy, i te, co do których istnieje prawdopodobieństwo, że zaczynamy je zapominać. Nie zajmuje więc to dużo czasu, nie czujemy dużego obciążenia, a materiał zapamiętujemy w sposób bardziej trwały niż gdybyśmy na 4 dni przed kolokwium siedzieli po 2 godziny. Ten sposób jest mniej efektywny i z pewnością też bardziej męczący.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group