Autor Wiadomość
AdamSJ
PostWysłany: Śro 22:00, 31 Maj 2006    Temat postu: SUGESTOPEDIA (SUPERNAUCZANIE) - sama esencja!

Ogólny schemat sesji sugestopedii (supernauczania)

1. Wstęp - wprowadzenie nowego materiału

Przedstawienie za pomocą wielu zmysłów:

- wzrok (zdjęcia, rysunki, prezentacje wyświetlane na rzutniku, rekwizyty, filmy…)
- słuch (wyraźna wymowa, powtarzanie z naciskiem rzeczy ważnych, modulacja głosu, efekty dźwiękowe…)
- kinestetyka (odgrywanie ról, scenek, drama, gesty…)
- dotyk (np. rozpoznawanie i nazywanie różnych przedmiotów z zawiązanymi oczami)
- zapach (np. kojarzenie różnych zapachów z nazwami owoców, kwiatów, etc. w obcym języku)
- smak (niekiedy da się coś wymyślićSmile

Ważne jest zaangażowanie studentów w proces uczenia się,
wyzwolenie ich aktywności m.in przez naśladowanie, powtarzanie i różnego rodzaju działania.


2. Koncert aktywny

- Nauczyciel czyta na tle dynamicznej muzyki barokowej - wyraźnie, ekspresyjnie, zmieniając głośność, ton głosu, intonację, akcentując rzeczy ważne...
- Uczestnicy słuchają, koordynując odbierane treści z rytmem oddechu. Jednocześnie czytają, podkreślają, notują, zaznaczają to, co niezrozumiałe itp. (zaczynają przyswajać nowe treści).
- Muzyka stymuluje umysłową aktywność, uwagę, emocje, wyobraźnię…

3. Koncert pasywny

- Muzyka bardziej jednorodna (najlepiej barokowa w tempie largo).
- Studenci/uczniowie w wygodnych pozycjach.
- Standardowe wprowadzenie (kotwice). Przywołanie żywych, sugestywnych przyjemnych wspomnień lub wyobrażeń.
- Przez wejście w stan relaksu, uruchamiamy umysłowe „rezerwy”.
- Usunięcie psychicznych barier uczenia się.
- Spokojna muzyka umacnia przyjazną, bezpieczną atmosferę, stymuluje jednocześnie: rozluźnienie i skupienie.
- Głęboki (ale swobodny) rytmiczny oddech. Koordynacja z oddechem - tzw. "słuchanie z zapartym tchem". Najczęściej zalecany cykl to ok. 8 sekund: wdech-zatrzymanie-ekspozycja- wydech.

4. Aktywacja

Obejmuje ok. 2/3 całości czasu. Składają się na nią:
Działania edukacyjne uwzględniające różne style uczenia się.
Aktywny udział studentów.
Atmosfera zachęty i wsparcia.
Działania zwiększające samoocenę i budujące zespół.

5. Twórczy transfer

- Wzmocnienie, utrwalenie, ugruntowanie nowoprzyswojonej wiedzy/umiejętności.
- Swobodne użycie i/lub różne kombinacje nauczonych treści.
W tym: odgrywanie ról, skecze, tworzenie nowych tekstów, rozmowy…
- Fazy aktywacji i transferu często zazębiają się

Korzyści tej metody uczenia:

zdecydowanie lepsze wyniki w nauce
lepsze samopoczucie psychiczne i fizyczne
zaktywizowana wyobraźnia i kreatywność
lepszy obraz siebie
zminimalizowanie problemów z dyscypliną i motywacją
rozwój zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych
atmosfera ciepła i bezpieczeństwa
budowanie zespołu
SUKCES RODZI SUKCES! (czyli: "kto ma temu dodadzą jeszcze więcej", pozytywne sprzężenie zwrotne, efekt "kuli śniegowej")


Opracowane glownie na podstawie:

1. Neues Lernen Brain-friendly Approach
http://www.neueslernen.li/Comenius/dissemination/PPT%20parents.ppt (29 maja 2006)

2. Literska B. (2004-2005) Muzyczne Dni Nauki. Muzyka w nauce języków obcych. Uniwersytet Zielonogórski Miesięcznik Społeczności Akademickiej. grudzień 2004/ styczeń 2005
nr 10/1 (128-129) str. 30-33 www.uz.zgora.pl/wydawnictwo/miesiecznik12-2004/18.pdf (1 czerwca 2006)

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group