Forum Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się  wybrane zagadnienia ignatianum Strona Główna Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PAMIEĆ/ MNEMOTECHNIKI - Z ZAJĘĆ cz. A

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum Strona Główna -> TECHNIKI UCZENIA SIĘ/ZAPAMIĘTYWANIA
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Cz.
Gość






PostWysłany: Czw 10:49, 08 Cze 2006    Temat postu: PAMIEĆ/ MNEMOTECHNIKI - Z ZAJĘĆ cz. A

Na początek krótki test. Wysłuchaj następującej lisy słów i zwrotów, starając się zapamiętać jak najwięcej z nich.

1. Wymię
2. Farma
3. gezuntcheilt! (o ile to się tak pisze?)
4. Biały
5. Zimny
6. Kościół
7. Cukier
8. To growl
9. warczeć
10. Opalenizna
11. Krowa
12. Pełny
13. Look out!
14. You may stumble!
15. Zorzo
16. Ale
17. I
Teraz wyobraźcie sobie, że leżycie na zielonej łące, jest słoneczne popołudnie owiewa was chłodny wiaterek a koło was przelatuje brzęczący...
18. Bąk
19. Las
20. Dziecko
21. Sukces
22. One
23. Two
24. Three
25. Four
26. To growl
27. warczeć
28. Kapelusz
29. Marynarka
30. Koszula
31. Buty
Teraz wyobraźcie sobie, że jesteście w klasie a kolega siedzący w ławce obok wstaje i wykrzykuje przeciągle kolejne słowo do zapamiętania:
32. Płoooot!
33. Pierś
34. Stretch your arms out
35. Wyciągnij ramiona (tak, tak: dla lepszego zapamiętania wyciągamy ręce do przodu!)
36. Shake hands (uściśnij dłoń dwóch osób obok Ciebie)
37. Radość
38. Grzegorz Rus
39. Czekolada
A tertaz trzy ostatnie słowa:
40. Traktor
41. Śnieg
42. Motyl

Spróbujcie teraz po wysłuchaniu (lub przeczytaniu) tej listy zapisać te, które pamiętasz – w miarę możliwości w tej samej kolejności. Co zauważyłeś? Jak sądzisz co sprawiło, że niektóre punkty listy pozostały Ci w pamięci a inne nie?

Po omówieniu wniosków kilka słów o pamięci jako takiej, badaniach i tym, co z nich wynika dla uczących się.

Procesy pamięci to kodowanie, zatrzymywanie i odtwarzanie. Analiza pamięci doprowadziła do powstania kilku modeli pamięci. Pierwszym z nich jest model magazynowy. Autorzy wyróżnili magazyn sensoryczny, krótkotrwały i długotrwały. To, co istotne dla naszego tematu, to kilka faktów wypływających z tego modelu i potwierdzających go. Chodzi tu o efekt pierwszeństwa i efekt świeżości. Mogliśmy zauważyć ich działanie w powyższym ćwiczeniu. Efekt pierwszeństwa oznacza, że informacje, które zdobyliśmy na samym początku danej nauki są lepiej przyswojone. Wynika to z tego, że magazyn krótkotrwały nie jest jeszcze przeładowany. Efekt świeżości tłumaczony jest, także przez magazyn krótkotrwały, ale również przez sensoryczny.
Alternatywna teoria pamięci – poziomy przetwarzania – wyróżnia trzy poziomy, które określają zależności między jakością a ilością przetwarzanych danych. Praca: głęboka, fonologiczna i płytka. To, co wynika z tego podziału i doświadczeń autorów, wspomnianego modelu, to fakt, że wymyślanie skojarzeń prowadzi do lepszego utrwalenia zdobywanych informacji.
Zasada specyficzności kodowania Tulvinga, opisuje bardzo istotną zależność między procesami kodowania i odtwarzania a kontekstem, zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym. Zasada ta doskonale opisuje znane nam z codziennego doświadczenia sytuacje, kiedy mamy problem z przypomnieniem sobie czyjegoś imienia, i nagle “wpadamy” na to dzięki przypomnieniu sobie kontekstu, w którym daną osobę poznaliśmy. Jest ona również użyteczna w przypadku nauki przed egzaminami. Okazuje się, że aby łatwiej przypomnieć sobie jakąś informacje, należy przypomnieć sobie kontekst, w jakim ją zdobyliśmy. Sytuację zewnętrzną ( miejsce, ubiory osób itd.), jak i nasz nastrój. Badania wykazały również, że informacje zdobywane pod wpływem alkoholu, łatwiej są odtwarzane także po spożyciu danego trunku. Zasada ta jest również wykorzystywana w sądownictwie, przy badaniu świadków wydarzeń, aby odświeżyć ich pamięć przybywa się z nimi na miejsce zbrodni.
Najlepszą alternatywną teorią pamięci jest teoria pamięci roboczej. Wyodrębnić można w pamięci: centralny mechanizm wykonawczy (odpowiedzialny za decyzje i wybór informacji), notes partycypacyjny (odpowiedzialny, za ikonizacje) i pętla akumulacyjna (odpowiedzialna za informacje głosowe). Ten podział tłumaczy, dlaczego fonologicznie podobne do siebie wyrazy trudniej się zapamiętuje, gdy występują w ciągu, jako że trudno odróżnić jeden od drugiego, a także, dlaczego długie trudne słowa ciężko się zapamiętuje, ponieważ maksymalnie wykorzystują w czasie pętle artykulacyjną.
Zapominanie jest wynikiem zanikania śladów, (czyli czasu) lub hamowania, (czyli zaśmieceniem innymi, nowymi informacjami).
Praktyczne wykorzystanie informacji zdobytych przez psychologię poznawczą, jest jednak dla nas najważniejsze. Dlatego poniżej przedstawię kilka technik. Pierwszą jest Activity Based Learning, która opiera się na połączeniu aktywności fizycznej, wszystkich zmysłów z procesem uczenia się. Ruch fizyczny usprawnia, bowiem działanie umysłu, wynika to z budowy naszego mózgu. Obszar mózgu odpowiedzialny za ruch sąsiaduje z obszarem wykorzystywanym w procesach uczenia się, myślenia i rozwiązywania problemów. Chodzi tu o to by uczyć się całym sobą. Najefektywniej uczymy się wykorzystując następujące kanały: somatyczny (ruch, ciało i umysł to jedno), intelektualny (uczymy się lepiej, gdy nadajemy danej informacji sens, gdy ją powiążemy z innymi informacjami wcześniej zdobytymi), wizualnym (stosujemy wykresy, mapy, wykorzystujemy wyobraźnię), audialny (uczymy się słuchając i mówiąc).
Kolejnym, dobrze znanym i szeroko stosowanym, sposobem ułatwiającym naukę są mnemotechniki. Wyróżniamy wśród nich sporo różnych technik między innymi: akronimy, rymy, kawałek, metoda drogi, praktyka.

Na obecnych zajęciach bardziej szczegółowo zajmiemy się metodą drogi.

/Tu przypominamy sobie ćwiczenia z zajęć: podkład mus\zyczny, zaangażowanie wyobraźni, drogę z domu na Ignacjanum, i "zawieszanie" w kolejnych dobrze nam znanych miejscach informacji do zapamiętania. Można też przypomnieć arcy-sugestywną opowieść Pawła B. o jego drodze z pokoju w kolegium do sali na zajęcia psu Smile/
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum Strona Główna -> TECHNIKI UCZENIA SIĘ/ZAPAMIĘTYWANIA Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin